Szkoła Podstawowa nr 13 im. Stanisława Staszica w Raciborzu

Procedury zdalnego nauczania w Szkole Podstawowej nr 13 im. Stanisława Staszica w Raciborzu

Podstawę prawną PROCEDURY ZDALNEGO NAUCZANIA w Szkole Podstawowej nr 13
im. Stanisława Staszica w Raciborzu stanowią:

 1)      Ustawa z dnia 20 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374).

 2)      Ustawa Prawo oświatowe: art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.

 3)      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz.410; Dz.U. z 2020 r. poz. 492).

 4)      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz.493).

I.PODSTAWOWE INFORMACJE O KSZTAŁCENIU ZDALNYM

 

1)      Zdalne nauczanie wprowadza się w szkole decyzją Ministra Edukacji Narodowej lub organu prowadzącego w sytuacji, w której dotychczas prowadzone zajęcia zostają zawieszone.

2)      O wprowadzeniu zdalnego nauczania Dyrektor Szkoły informuje nauczycieli, rodziców oraz uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego VULCAN oraz strony internetowej szkoły.

3)      Szkoła odpowiada za merytoryczne przygotowanie zajęć.

4)      Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość.

5)      Niektóre z zajęć będą wymagały uczestnictwa w nich uczniów w zaplanowanym czasie, według aktualnego planu lekcji, w formie on – line na platformie MS Teams, inne będą miały formę zadań, ćwiczeń czy kart pracy przesyłanych przez nauczyciela do samodzielnej realizacji przez ucznia.

6)    Zadania określone przez nauczycieli będą posiadać termin ukończenia (przesłania). Wybór odpowiedniego czasu realizacji tych zadań ustala nauczyciel.

7)    Prosimy o motywowanie dziecka do systematycznej, równomiernej pracy nad przyswajaniem materiału i wykonywaniem ćwiczeń. 

8)    Kształcenie zdalne nakierowane jest także na kształtowanie odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności. 

9)    Zajęcia zdalne przewidują także sprawdzanie wiedzy i postępów uczniów. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r., działania podejmowane przez uczniów będą oceniane.

10)   Zdalna edukacja polega na zapoznawaniu się z różnego rodzaju cyfrowymi materiałami udostępnionymi w sieci Internet pod kierunkiem i przewodnictwem nauczyciela. 

11)   Formy kształcenia dzielimy na interaktywne (uczniowie i nauczyciel pracują w tym samym czasie, prowadząc komunikację w czasie rzeczywistym) oraz pracę indywidualną (uczniowie przyswajają wiedzę, realizują zadane ćwiczenia, wypełniają testy, itd.). 

12)   Rezultaty działań podlegają ocenie. 

 

 

II.  ORGANIZACJA ZAJĘĆ ZDALNYCH

 

1)        Treści edukacyjne w nauczaniu zdalnym służą realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu zainteresowań uczniów.

2)        Nauczyciele w swojej pracy uwzględniają dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.

3)        Nauczyciele prowadzący zajęcia w trybie zdalnym są dostępni on – line na platformie MS Teams wg tygodniowego planu zajęć w czasie rzeczywistym. Każda lekcja trwa max. 30 minut. W tym czasie nauczyciele będą prowadzić zajęcia on – line, umieszczać w dzienniku elektronicznym VULCAN lub na platformie MS Teams opisy zadań do wykonania dla uczniów danej klasy i odpowiadać na zapytania uczniów i rodziców także za pomocą
e-dziennika VULCAN lub MS Teams w czasie rzeczywistym (w czasie trwania lekcji).

4)        Działania te będą widoczne w zakładkach: Wiadomości lub Zadania domowe na e- dzienniku VULCAN lub w wiadomościach na platformie MS Teams.

5)        Nauczyciel będzie kontaktować się z uczniami i/lub rodzicami za pomocą e-dziennika VULCAN oraz platformy Microsoft 365 (MS Teams, One Drive) w czasie rzeczywistym. 

6)        Nauczyciele pracują w trybie zdalnym wg tygodniowego planu zajęć w czasie rzeczywistym w szkole lub w domu.

7)        Nauczyciele rozpoczynają zajęcia nauki zdalnej w czasie rzeczywistym wg tygodniowego planu zajęć, sprawdzają obecność uczniów na zajęciach, wpisują frekwencję i temat lekcji w e-dzienniku (na bieżąco), realizują treści programowe zajęć z danego przedmiotu dostosowując do możliwości uczniów (dopuszczana jest modyfikacja programu nauczania z zachowaniem pełnej realizacji podstawy programowej).

8)        Zadaniem uczniów jest bieżące nawiązywanie kontaktu z wychowawcą i nauczycielami, systematyczny i aktywny udział w lekcjach on – line zgodnie z tygodniowym planem zajęć oraz odsyłanie nauczycielowi w ustalonym terminie wykonanych prac przez e – dziennik VULCAN lub platformę Microsoft 365.

9)     Obowiązkiem uczniów jest aktywny udział w zajęciach nauki zdalnej.

10)    Frekwencja na zajęciach zdalnych wliczona jest w ogólną frekwencję w danym semestrze i roku szkolnym.

11)    Rodzic ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność ucznia w terminie  do 2 dni przez e – dziennik VULCAN.

12)    Do udziału w lekcji on – line uprawniony jest tylko uczeń klasy, dla której zajęcia zostały zorganizowane.

13)    Obowiązuje bezwzględny zakaz nagrywania, rejestrowania, fotografowania spotkania, wizerunków uczestników oraz przedstawianych w czasie spotkania materiałów.

14)    Zakazane jest przetwarzanie danych osobowych oraz wizerunku nauczycieli i uczniów, przekazywania loginów i haseł osobom trzecim do platformy edukacyjnej.

15)    Wykorzystane w trakcie lekcji on – line materiały dydaktyczne objęte są zakazem rozpowszechniania i udostępniania osobom postronnym.

16)    Uczeń ma  obowiązek zadbać, aby odsyłane zadania (prace) były schludne i czytelne.

17)    Uczniowie mają prawo do korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez kontakt z pedagogiem/psychologiem szkolnym za pomocą wiadomości na e – dzienniku VULCAN, platformy edukacyjnej MS Teams oraz spotkań on – line w wyznaczonym czasie.

18)    Rodzic/opiekun prawny ma prawo do konsultacji z nauczycielem pisemnie poprzez e – dziennik VULCAN oraz on – line – po wcześniejszym uzgodnieniu terminu spotkania z nauczycielem.

 

III. SPRAWDZANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

 

1)        Ocenianie bieżącej pracy ucznia dokonuje się na podstawie realizowanych zadań w trakcie nauczania zdalnego.

2)        Nauczyciel może stosować wszystkie obowiązujące formy sprawdzania wiadomości
i umiejętności określone w Statucie.

3)        W przypadku, gdy uczeń nie uczestniczy w lekcji on-line z nauczycielem, uczeń ma obowiązek na podstawie materiałów wysyłanych przez nauczyciela samodzielnie uzupełnić wynikające z absencji braki wiadomości i umiejętności. 

4)        Nauczyciel zadając zadanie do wykonania, określa jego rodzaj (obowiązkowe/dodatkowe) oraz wyznacza termin jego wykonania.

5)        Uczeń, w celu uzupełniania treści i wiadomości, może kontaktować się  w wyznaczonym przez nauczyciela czasie i formie.  

6)        Wszystkie prace nadesłane do nauczycieli poszczególnych przedmiotów są archiwizowane przez nauczycieli do czasu zakończenia roku szkolnego.

7)        Za niewykonanie pracy w wyznaczonym terminie lub przedstawienie pracy cudzej jako własnej, uczeń otrzymuje 0 (zero).

8)        W przypadku nauczania na odległość ocenie zachowania podlegają: systematyczność  i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego, uczciwość w wykonywaniu zadań obowiązkowych i aktywności na zajęciach.

9)        W przypadku konieczności prowadzenia kształcenia na odległość do końca roku szkolnego, ocena roczna zachowania zostanie wystawiona z uwzględnieniem okresu poprzedzającego wprowadzenie kształcenia na odległość .

10)    Roczna ocena zachowania ulega obniżeniu w przypadku naruszenia zasad zawartych w rozdziale II w pkt. 13, 14, 15 oraz zachowania naruszającego godność ucznia lub nauczyciela.

11)    Klasyfikowanie i promowanie uczniów, odbywa się zgodnie z punktami Statutu opisanych w szczegółowych warunkach i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.

 

IV. POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

 

  1. W kwestiach nieuregulowanych powyższą procedurą lub w kwestiach spornych decyduje Dyrektor Szkoły.
  2. Wobec procedur nauczania zdalnego zastosowanie mają akty prawne z zakresu RODO, komunikacji w przestrzeni publicznej, praw autorskich oraz z zakresu prawa oświatowego.
  3. Procedura wchodzi w życie z dniem ogłoszenia nauczania zdalnego przez Dyrektora Szkoły.