Szkoła Podstawowa nr 13 im. Stanisława Staszica w Raciborzu

Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III

Od października 2011 roku w naszej szkole realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych".

 Głównym założeniem projektu jest zaspakajanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych każdego ucznia klas I – III, zgodnie z jego zainteresowaniami, predyspozycjami i możliwościami zarówno edukacyjnymi, jak i rozwojowymi.  

Środki finansowe przeznaczone w ramach projektu mają za zadanie doposażyć bazę dydaktyczną szkoły celem kompensacji dysfunkcji u dzieci wykazujących trudności w nauce oraz uatrakcyjnić realizowane zajęcia.

            

Uczestnikami projektu są uczniowie klas I – III ze zdiagnozowanymi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie szczególnie uzdolnieni, którzy biorą udział w następujących rodzajach zajęć:    

  • zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych dysleksją,

Zajęcia prowadzone są w klasach: Ia, Ib, Ic, IIa, IIb, IIc, IIIa, IIIb  w 3-4 osobowych grupach. Podczas zajęć usprawniane są deficyty rozwojowe uczniów, wynikające z niewłaściwego funkcjonowania analizatora wzrokowego i słuchowego oraz zaburzonych czynności manualnych.  

  • zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,

         Zajęcia prowadzone są w klasach: Ia, Ib, Ic, IIa, IIb, IIc, IIIa, IIIb  w 3-4 osobowych grupach. Głównym celem tych zajęć jest wyrównywanie braków z matematyki oraz poprawienie wyników nauczania i kształcenia. Zwracana jest uwaga na dobór odpowiednich zadań i ćwiczeń dla poszczególnych uczniów. Doskonalone są umiejętności rachunkowe poprzez wykorzystywanie różnorodnych środków dydaktycznych.

  •  gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,

          Zajęcia prowadzone są w klasach: Ib, Ic, IIa, IIb, IIc, IIIb. Do tego rodzaju zajęć  zostali zakwalifikowani  uczniowie ze stwierdzoną przez lekarza rodzinnego wadą. Uczniowie chętnie i systematycznie uczęszczają na zajęcia. Efektem prowadzonych zajęć jest przyjmowanie prawidłowej postawy ciała.

  • zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,

           Zajęcia prowadzone są w klasach: Ib, Ic, IIa, IIb, IIc, IIIb. Udział w zajęciach pozwoli zniwelować lub wyeliminować wady wymowy uczniów.

  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych.

          Zajęcia prowadzone są w klasach: IIIa, IIIb. Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań matematyczno- przyrodniczych, wdrażanie do logicznego i samodzielnego rozumowania, kształtowania emocjonalnego stosunku do przyrody, rozszerzania zagadnień poznanych na zajęciach klasowych. Dzięki tym zajęciom uczniowie mają możliwość wykorzystania swojej wiedzy w różnych sytuacjach życiowych.

  •  zajęcia teatralne

W zajęciach uczestniczą uczniowie klasy Ia. W czasie zajęć wykorzystywane są elementy dramy a uczestnicy wcielają się w małych aktorów. 

  • zajęcia szachowe

          W zajęciach uczestniczą uczniowie klas II i III, którzy lubią grać w szachy rozwijając przy tym koncentrację, pamięć i logiczne myślenie. Efektem realizacji wyżej wymienionych zajęć jest poprawa umiejętności płynnego czytania, czytania ze zrozumieniem i poprawnego pisania. Poprawa sprawności rachunkowej, umiejętności logicznego myślenia oraz rozwijania zdolności uczniów szczególnie uzdolnionych w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych, zwiększenie aktywności ruchowej oraz wyrobienie nawyków zachowywania prawidłowej postawy ciała, zniwelowanie lub wyeliminowanie wad wymowy uczniów.

 

 Praca na zajęciach ma charakter indywidualny, dostosowany do możliwości każdego dziecka. Indywidualizacja polega na stałym monitorowaniu przebiegu i efektów pracy każdego ucznia, powolnym stopniowaniu trudności, systematyczności i ciągłości oddziaływań. Punktem wyjścia jest dogłębna analiza potrzeb edukacyjnych i możliwości indywidualnych uczestników zajęć. Pomoce dydaktyczne stosowane w trakcie ćwiczeń są różnorodne, budzą zainteresowanie dziecka. Zajęcia często mają charakter zabawowy. Metody są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.